Mentale Weerbaarheid

De negatieve gevolgen van stress krijgen steeds meer aandacht. We horen dagelijks over burn-out, overspannen raken en ziektes ten gevolge van een hoge werkdruk en de stress-maatschappij. Hoe werkt dit nou? En wat kun je zelf doen om deze gevolgen te voorkomen en weerbaar te blijven?

Wist je dat...

  • stress op het werk beroepsziekte nummer 1 is?
  • 1 op de 6 werknemers burn-out klachten heeft?
  • 36% van het werkgerelateerde ziekteverzuim ontstaat door werkstress?
  • in het onderwijs het percentage werknemers met burn-out klachten het hoogst is?
  • de kans op een stress stoornis in welvarende landen het grootst is?

Bron: TNO

Positieve stress

Als je dit leest zou je haast stress krijgen over het hebben van stress… Maar stress is niet per definitie slecht. Kriebels in de buik bij verliefdheid of een rit in de achtbaan zijn voorbeelden van positieve stress. Gefocust en alert zijn voor een belangrijke afspraak of tentamen zijn voorbeelden van gezonde spanning. Je hebt stress nodig om goed te functioneren en te presteren!

Negatieve stress

We kennen allemaal ook dat de spanning te groot wordt en onze prestatie achteruitgaat. Examenvrees en faalangst kunnen leiden tot een black-out. Te veel stress zorgt er namelijk voor dat we het overzicht verliezen. Dit is ook de verklaring dat we soms niet meer weten wat we moeten zeggen of doen, terwijl we dit achteraf wel altijd weten.
Ook komt het vaak voor dat iemand langdurig wordt blootgesteld aan een licht verhoogde spanning, bijvoorbeeld door een hoge werkdruk. Hoewel dit niet leidt tot een black-out, kan het wel leiden tot chronische vermoeidheid en in het ergste geval een burn-out.
Een laatste voorbeeld is wanneer je een heftig incident meemaakt. De stress is onvrijwillig en het overkomt je. Hoe heftiger het incident hoe groter de stress.

Weerbaarheid

Gelukkig kun je zelf veel doen om vat te krijgen op stress. Deze training heeft als doel om jou te ondersteunen in het vergroten van je weerbaarheid. Weerbaarheid is het tegengestelde van weerloosheid. Als je mentaal weerbaar bent, betekent dit dat je de veerkracht hebt om op een gezonde manier met stress om te gaan.

Inhoud

Hoe doen we dit? Aan de hand van de 3 B’s:

  • Begrijpen:
    Kennis is macht. Wat is stress? Hoe werkt het stressmechanisme? Wat is de fysiologie van stress? Wat heeft mijn autonome zenuwstelsel hiermee te maken? Wat is het verschil tussen positieve en negatieve stress? En tussen acute en chronische stress? Wat is ervoor nodig om te herstellen van stress?
  • Bewustwording:
    Vanuit deze kennis kun je het zelfonderzoek aangaan. Hoe werkt mijn lichaam? Wat zijn mijn bronnen van stress? De externe en interne stressfactoren? Wat zijn mijn oordelen, overtuigingen en karaktereigenschappen? Kwaliteiten en valkuilen?
  • Beïnvloeding:
    Vanuit het zelfonderzoek kun je heel gericht stappen formuleren waarmee je meer vat gaat krijgen op stress. Hoe krijg ik meer balans tussen draaglast en draagkracht? Kan ik mijn draaglast verminderen? Hoe kan ik mijn draagkracht vergroten? Het antwoord hierop verschilt per persoon.

Resultaat

Aan het eind van de training heeft iedere deelnemer een persoonlijk plan van aanpak met gerichte acties om vat te krijgen op stress.

DDACT inschakelen voor een training, workshop of keynote?

Neem contact op

© ddact.nl © Alle rechten voorbehouden | Cookies | Privacybeleid | Algemene voorwaarden