Emotie en agressie in het ziekenhuis

Zorgprofessionals hebben regelmatig te maken met emotioneel en agressief gedrag van patiënten of bezoekers. Uit onderzoek van het CBS (2019) blijkt dat 52% van het personeel in de zorg te maken kreeg met ongewenst gedrag van externen. Bij ziekenhuizen en medische specialisaties was de stijging het grootst. Aanvullend geven verpleegkundigen met 32% het vaakst van alle beroepen aan te maken te hebben met ongewenste seksuele aandacht door patiënten of andere externen. Tijdens de coronapandemie zijn deze percentages nog verder gestegen.

“Ik wil nù geholpen worden!”
“Die wachttijden slaan toch nergens op!? Wat een rotziekenhuis!”
“Jullie zorgen niet goed voor mijn vader!”
“Flikker op! Je bent maar een verzorgende.. Klootzak!”
“Bezoektijden voorbij? Ik kom van ver! En we zijn toch stil!?”
“Je ziet er goed uit zuster… Dat pakje staat je sexy…”
“Bij een Hollander had je wel geholpen! Jij bent een racist!”

Herkenbare uitspraken? Een training “Omgaan met Emotie en Agressie” geeft inzicht en praktische handvatten om met lastige situaties om te gaan. Alle theorie wordt interactief en praktijkgericht behandeld. Door vaardigheden vervolgens laagdrempelig te oefenen, wordt de stap gemaakt van “begrijpen” naar daadwerkelijk “kunnen” in de praktijk. Deelnemers verlaten de training weerbaarder en vaardiger.

Doelgroep

Deze training is geschikt voor iedere medewerker in het ziekenhuis die contact heeft met patiënten of bezoekers. Artsen, verpleegkundigen, verzorgenden, specialisten, receptiemedewerkers, psychologen en alle andere professionals.

Inhoud

Het doel is om lastige situaties te de-escaleren, maar hoe doe je dat? De volgende onderdelen zijn belangrijk.

  • Eigen spanning:
    Wat gebeurt er in mijn lijf wanneer het spannend wordt? Wat is de verklaring van stress? De biologie erachter? Waarom bedenk ik vaak achteraf wat handiger was geweest om te doen? Hoe blijf ik rustig genoeg om overzicht in het moment te houden?
  • Kennis van lastig gedrag:
    Wat is emotie? Wat is agressie? Wat is het verschil tussen boosheid en agressie? Dit verschil goed leren zorgt ervoor dat je situaties beter kunt inschatten en effectiever kunt handelen.
  • Vaardigheden:
    Hoe breng ik emotie terug, zodat er weer een redelijk gesprek mogelijk is?
    Hoe stop ik grensoverschrijdend of agressief gedrag? Hoe geef ik professioneel grenzen aan? Wat als het niet werkt?
  • Organisatie, team en preventie:
    Hoe kunnen we discussie, emotie en agressie voorkomen als team? Hoe kunnen we één lijn trekken en eenduidiger reageren om preventief te werken? Hoe zit het met de persoonlijke grens vs. de professionele grens? Hoe maken we de stap van symptoombestrijding naar preventie?
  • Samenwerking met de beveiliging:
    Wanneer moet ik de beveiliging inschakelen? Wat kan ik dan van ze verwachten?
  • Afhandeling van incidenten:
    Wanneer moet ik een melding maken? Waar en hoe? Wat gebeurt er met de melding?

Hand-outs

Alle deelnemers ontvangen:

  • Een notitieblok en pen.
  • Een boekje in A6-formaat met de behandelde theorie en vaardigheden als naslagwerk. Het boekje is specifiek ontworpen voor professionals in het onderwijs.
  • Een certificaat/bewijs van deelname op naam.

Maatwerk

Er is veel mogelijk. Een training, workshop, presentatie, coaching, advies, interactief theater, groter evenement of combinatie. In gezamenlijk overleg stellen we een programma samen dat zo goed mogelijk aansluit op de wensen van uw organisatie en deelnemers.

Nu ook online!

© ddact.nl © Alle rechten voorbehouden | Cookies | Privacybeleid | Algemene voorwaarden | Klachtenprocedure