Veilig op Huisbezoek

Lastig gedrag komt overal voor. Bij een huisbezoek of locatiebezoek is het risico groter, omdat er op dat moment vaak geen directe ondersteuning van een collega is. Gelukkig telt een getrainde medewerker voor twee!

…de voordeur gaat op slot…
…er hangt een dranklucht…
…je voelt je niet veilig, maar je bent alleen…
…de klant maakt een verwarde en onvoorspelbare indruk…
…er komen andere personen bij het gesprek zitten…
…je zit in een hoek en de klant staat boos tegenover je…
…je krijgt een niet-pluis gevoel, maar je weet niet waarom…

Een training “Veilig op Huisbezoek” geeft inzicht en praktische handvatten voor iedereen die op bezoek gaat bij de klant. Alle theorie wordt interactief en praktijkgericht behandeld. Door vaardigheden vervolgens laagdrempelig te oefenen, wordt de stap gemaakt van “begrijpen” naar daadwerkelijk “kunnen” in de praktijk.

Inhoud

De volgende onderwerpen worden behandeld:

  • Eigen spanning:
    Wat gebeurt er in mijn lijf wanneer het spannend wordt? Wat is de verklaring van stress? De biologie erachter? Waarom bedenk ik vaak achteraf wat handiger was geweest om te doen? Hoe blijf ik rustig genoeg om overzicht in het moment te houden?
  • Kennis van lastig gedrag:
    Wat is emotie? Wat is agressie? Wat is het verschil tussen boosheid en agressie? Dit verschil goed leren zorgt ervoor dat je situaties beter kunt inschatten en effectiever kunt handelen.
  • Vaardigheden:
    Hoe kan ik de kans op agressie verkleinen bij het eerste contact met de klant?
    Hoe breng ik emotie terug, zodat er weer een redelijk gesprek mogelijk is?
    Hoe stop ik agressie? Hoe geef ik professioneel grenzen aan? Wat als het niet werkt? Wat als het gevaarlijk wordt?
  • Huisbezoek:
    Hoe kan ik het risico van een huisbezoek vooraf beter inschatten? Wat zijn risicosignalen aan de deur? Welke concrete tips kan ik tijdens een huisbezoek gebruiken?
  • Organisatie, team en preventie:
    Wat kunnen we als team en organisatie doen om minder risico te lopen bij huisbezoeken?

Hand-outs

Alle deelnemers ontvangen:

  • Een notitieblok en pen.
  • Een boekje in A6-formaat met relevante theorie en vaardigheden als naslagwerk.
  • Een certificaat/bewijs van deelname op naam.

Evaluatie

Aan het eind van een training wordt de training schriftelijk geëvalueerd. Na de training ontvangt de opdrachtgever een evaluatierapportage met alle uitslagen.

Maatwerk

Er is veel mogelijk. Een training, workshop, presentatie, coaching, advies, interactief theater, groter evenement of combinatie. In gezamenlijk overleg stellen we een programma samen dat zo goed mogelijk aansluit op de wensen van de organisatie en deelnemers. Wij hebben veel expertise en meer dan 20 jaar ervaring in het trainen van alle beroepsgroepen die lastig gedrag tegenkomen in hun praktijk.

DDACT inschakelen voor een training, workshop of keynote?

Neem contact op

© ddact.nl © Alle rechten voorbehouden | Cookies | Privacybeleid | Algemene voorwaarden