Omgaan met Emotie en Agressie

Iedere professional heeft weleens te maken met lastig gedrag in de praktijk. Afhankelijk van de beroepsgroep wordt de klant soms klant, cliënt, burger, deelnemer, bewoner, passagier of patiënt genoemd. Emotie, agressie en grensoverschrijdend gedrag komt overal voor!

“Belachelijk, ik kan daar toch ook niets aan doen!?”
“Die regels slaan helemaal nergens op!”
“Jullie doen altijd moeilijk! Wat een rotorganisatie!”
“Hou je bek, klootzak!”
“U bent zeker een stagiaire? Haal er maar iemand bij die verstand van zaken heeft…”

Herkenbare uitspraken? Een training “Omgaan met Emotie en Agressie” geeft inzicht en praktische handvatten om met lastige situaties om te gaan. Alle theorie wordt interactief en praktijkgericht behandeld. Door vaardigheden vervolgens laagdrempelig te oefenen, wordt de stap gemaakt van “begrijpen” naar daadwerkelijk “kunnen” in de praktijk. Deelnemers verlaten de training weerbaarder en vaardiger.

Inhoud

Het doel is om lastige situaties te de-escaleren, maar hoe doe je dat? De volgende onderdelen zijn belangrijk.

  • Eigen spanning:
    Wat gebeurt er in mijn lijf wanneer het spannend wordt? Wat is de verklaring van stress? De biologie erachter? Waarom bedenk ik vaak achteraf wat handiger was geweest om te doen? Hoe blijf ik rustig genoeg om overzicht in het moment te houden?
  • Kennis van lastig gedrag:
    Wat is emotie? Wat is agressie? Wat is het verschil tussen boosheid en agressie? Dit verschil goed leren zorgt ervoor dat je situaties beter kunt inschatten en effectiever kunt handelen.
  • Vaardigheden:
    Hoe breng ik emotie terug, zodat er weer een redelijk gesprek mogelijk is?
    Hoe stop ik agressie? Hoe geef ik professioneel grenzen aan? Wat als het niet werkt? Wat als het gevaarlijk wordt?
  • Organisatie, team en preventie:
    Hoe kunnen we emotie en agressie voorkomen? Hoe kunnen we eenduidiger reageren en één lijn trekken, om preventief te werken richting de toekomst? Hoe zit het met de persoonlijke grens vs. de professionele grens?

Hand-outs

Alle deelnemers ontvangen:

  • Een notitieblok en pen.
  • Een boekje in A6-formaat met de behandelde theorie en vaardigheden als naslagwerk.
  • Een certificaat/bewijs van deelname op naam.

Evaluatie

Aan het eind van een training wordt de training schriftelijk geëvalueerd. Na de training ontvangt de opdrachtgever een evaluatierapportage met alle uitslagen.

Maatwerk

Er is veel mogelijk. Een training, workshop, presentatie, coaching, advies, interactief theater, groter evenement of combinatie. Mèt acteurs, maar indien gewenst ook zonder acteurs. In gezamenlijk overleg stellen we een programma samen dat zo goed mogelijk aansluit op de wensen van de organisatie en deelnemers. Wij hebben veel expertise en meer dan 25 jaar ervaring in het trainen van alle beroepsgroepen die lastig gedrag tegenkomen in de praktijk.

Nu ook online!

DDACT inschakelen voor een training, workshop of keynote?

Neem contact op

© ddact.nl © Alle rechten voorbehouden | Cookies | Privacybeleid | Algemene voorwaarden | Klachtenprocedure